Crowdfunding som virkemiddel i såkornstadiet
Bedrifter benytter seg av ulike finansieringstyper og -kilder i løpet av sin livssyklus. Hvilke typer finansiering de velger er først og fremst avhengig av kapitaltilgang, risikonivå og kapitalkostnad.
Bedrifter i utviklingsfasen er naturlig nok mer risikoutsatte enn mer etablerte bedrifter siden bedriftens markedsposisjon er ukjent, man har negativ kontantstrøm, og balansen er svak. For bedrifter i utviklingsfasen er kapitaltilgangen tradisjonelt begrenset og relativt dyr, ettersom den vanligvis hentes inn som egenkapital. I denne fasen har etablererne vanligvis en svakere forhandlingsposisjon i arbeidet med å skaffe ekstern kapital, og de har tradisjonelt hatt færre alternativer for å skaffe finansiering.
Crowdfunding fyller delvis et tomrom i det tradisjonelle finansmarkedet som skyldes nettopp at bedrifter i utviklingsfasen har begrenset tilgang til kapital. Dette var mer merkbart i kjølvannet av den globale finanskrisen, spesielt for bedrifter med høyere risiko, og i segmentet med små og mellomstore bedrifter (SMB-segmentet) i de fleste land.
Ved å benytte seg av crowdfunding får bedrifter tilgang til kapital som enten ikke er tilgjengelig via tradisjonelle kilder, som banker eller risikokapital, eller på generelt bedre betingelser (f.eks. lavere kostnad, færre begrensninger, mer kontroll), slik at det er mulig for flere entreprenører og bedrifter å nå et bredere spekter av investorer (eller sponsorer, som de ofte omtales i denne sammenhengen).
Kapital fra gründere, venner og familie er fortsatt den viktigste kilden til finansiering i bedriftens første etableringsfase (såkornstadiet). Crowdfunding kan brukes på dette stadiet i syklusen, spesielt for visse produktkategorier som teknologi eller kunst, men markedet har utviklet seg fra å bidra med finansiering av idégjennomføring for entreprenører og oppfinnere, til å være et viktig markedsføringsverktøy i arbeidet med å teste, og skape, etterspørsel etter relativt ferdig utviklede produkter og tjenester.